En de aarde was woest en ledig

9 januari 2024 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Op naar het Tongariro National Park. Dit park heeft drie actieve vulkanen. We gaan daar de Tongariro Alpine Crossing doen van Mangatepopo tot Ketetahi. Een wandeltocht door een gevarieerd en spectaculair vulkanisch terrein van 20 km. De crossing is opgenomen als een van de 9 Great Walks die Nieuw Zeeland te bieden heeft.
Delen van het landschap zijn ook herkenbaar in films van de ‘Lord of the Rings’, als filmische representatie van Mordor.

We worden met een busje al om 05.20 uur naar het begin van de tocht gebracht. Het is nog donker en mistig. We lopen door een desolaat gebied. Het is eerst redelijk vlak maar na een kilometer of vijf begint het te stijgen. We moeten 800 meter stijgen en vervolgens 1150 meter dalen. Maar eerst op weg naar de South Crater. We lopen in de wolken dus kunnen niet genieten van het landschap. Naarmate we dichter bij de South Crater komen, wordt de bewolking minder. Eenmaal bij de South Crater zijn de wolken zo goed als verdwenen en we zien een prachtig blauw kratermeer. In de omgeving komen overal rookpluimen omhoog van zwavel dat uit de aarde komt. Het stinkt naar de rotte eieren.
We lopen door naar de Red Crater. Wat heeft zo’n uitbarsting een verwoestende werking. We rutschen van de kraterwand een stuk naar beneden tot we weer normaal kunnen lopen door een groot vlak terrein geheel bedekt met lava. Het roept bij ons de bijbeltekst ‘En de aarde was woest en ledig op.’ De tocht naar beneden is begonnen. Halverwege komen wij er achter dat je beter omhoog kunt lopen dan kilometers stijl naar beneden.
In de verte zien we het meer van Taupo liggen. Daar gaan we morgen naar toe. Eerst nog even naar de Finish. De Tongariro Alpine Crossing is een echte aanrader al doet het een redelijke aanslag op je conditie.

1. Ad Jurriens:
    21 januari 2024
    Inderdaad een heel bijzonder landschap. Indrukwekkend !