Stad van de rotte eieren

11 januari 2024 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

We gaan via Taupo naar Rotorua. Taupo is bekend om het gelijknamige meer maar wij hebben het snel gezien.  Er valt weinig te beleven. Dus door naar Rotorua. Wat Queenstown op het Zuidereiland is, is Rotorua op het Noordereiland: een grote toeristische trekpleister. Hoewel er grote verschillen zijn tussen beide steden. Queenstown is een gezellige stad met leuke winkelstraten. Daarentegen is het centrum van Rotorua geen zak aan.
Rotorua is een gebied met veel vulkanische activiteit. Het laat zien dat de aarde nog altijd verandert. Vulkanische gassen komen hier op spectaculaire wijze aan de oppervlakte. Ze noemen Rotorua niet voor niets de ‘Rotten Egg Town.’
Het barst er van de thermische baden en wij hebben ons in zo’n bad met heilzame werking laten zakken. Een temperatuurtje van zo’n 40 graden. Gewoon zweten dus.

Rotorua heeft de grootste concentratie inwoners van Maori-afkomst van alle Nieuw Zeelandse steden en is één van de belangrijkste centra van Maori-cultuur. Maori is het volk dat Nieuw Zeeland zo’n duizend jaar geleden als eerste bewoonde. 14% van de inwoners van Nieuw Zeeland noemen zich Maori. Hun bijzondere cultuur heeft een sterke stempel gedrukt op de huidige Nieuw Zeelandse cultuur. In zang, dans, taal en plaatsnamen.

We gaan eerst naar de Anglicaanse St Faith Church om een filmpje op te nemen voor de Actie Kerkbalans 2024 voor de Vredeskerk in Nijkerk. We krijgen alle medewerking en ook in deze kerk kost het de nodige moeite om de financiële eindjes aan elkaar te knopen.

Het is ons al eerder opgevallen maar zeker hier in Rotorua zijn de entreeprijzen absurt hoog.  70 euro p.p. voor een entreekaartje is geen uitzondering. Alle activiteiten zijn volledig in de grip van de commercie en in beheer van private partijen die maar één doel hebben: winstmaximalisatie. Maar als je wat wilt zien dan moet je wel.
Een bezoek aan het Rotorua museum zit er niet in want het wordt grondig verbouwd.
Dus we bezoeken Whakarewarewa Termal Area, Wai-O-Taipu Thermal Wonderland en Waimangu Volcanic Valley om de kracht van de aarde te aanschouwen: spuitende geisers, dampende meren en kokende modder. Ondanks de commerciële impact is het de moeite waard. We eindigen in Rotorua met een wandeling over hangbruggen in The Redwoods Whakarewarewa Forest en we lopen nog een track naar Lake Tikitapu (blue Lake) en de Lake Rotokahahi (green Lake).

1. Ad Jurriens:
    22 januari 2024
    Mooie mix van cultuur en vulcanische natuur. Jammer dat het zo commercieel is
  2. Nicolette:
    22 januari 2024