Everything is going to be alright

4 december 2023 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag eerst maar eens een kijkje nemen in het Arts Centre. Een prachtig gebouw dat zwaar beschadigd raakte door de aardbeving in 2011. Het gebouw is nu grotendeels gerestaureerd en naast het museum zijn er nu verschillende galeries en cadeauwinkels gevestigd. We spreken Lorelei. Ze is kunstenares en houdt in het Arts Centre een expositie. Een tof mens dat met passie en enthousiasme over haar werk praat. Ze vraagt of wij van figuratief of abstract houden en wij vertellen haar dat wij meer neigen naar abstract en laten haar een foto zien van het schilderij zien dat bij ons in de woonkamer hangt. Ze raakt er niet op uitgekeken en ziet er van alles en nog wat in.
We maken een wandeling door de botanische tuin, een immens groot park waar je ook zo’n klein balletje in een gaatje kunt proberen te meppen.
Door het centrum van Christchurch rijden historische trams een vast rondje alsof het een modelspoorbaan is.
We willen nog even naar het Canterbury museum maar dat is gesloten, ook al getroffen door de aardbeving en het wordt nu volledig herbouwd. De Nieuw-Zeelanders laten de moed en hoop niet zakken. Dat blijkt wel uit de neonverlichting op een gevel: Everything is going to be alright. Alles komt goed!

1. Ad Jurriens:
    4 december 2023